Kitartás (1883)

kitartas kitartas2

Első szám: 1883. december 16.

Szerkesztő: Brankovics György
Beköszönő szöveg:

Kitartás! Bpest dec. 15-én

„Kitartás”! Politikai és társadalmi életünknek ez a legalkalmasabb jelszava. Ez minden sikerek kulcsa. Ezt a jelszót választottam én lapom ciméül, mert ezzel a jelszóval sikerült nekem az én szerkesztésemnek és az én szerkesztőségemnek öt év leforgása alatt a „Budapest” képes politikai napilapot irodalmi szinvonalra emelni s annak oly széleskörü, oly hazafias, oly lelkes olvasó közönséget teremteni, a mely számra és értelmiségre páratlan a magyar hirlapirodalom történetében. Nagyon sokan kérdezték már tőlem, mért szüntem meg a „Budapest” szerkesztője lenni s miért alapitottam meg a „Kitartás”-t. Megmondom őszintén! Megszüntem a „Budapest” szerkesztője lenni azért, mert a „Budapest” kiadó tulajdonosa öt évi fáradhatatlan kitartó munkásságomnak ideje alatt, sohasem részesitett sem engem, sem szerkesztőségemet, sem erkölcsi, sem anyagi elismerésben és tovább is szerződés nélkül akart velem és munkatársaimmal rendelkezni addig, amig neki tetszett volna! A „Kitartás”-t pedig azért alapitottam, mert meg vagyok győződve, hogy hazánk függetlenségét, önállóságát, jólétét „kitartó” küzdelemmel ki fogjuk vivni. Azén programmom tehát: Kitartás a magyar haza függetlenségének, minden idegen beavatkozástól ment önállóságának megvalósitására irányzott küzdelemben! Kitartás a magyar nemzet fensőbbségének biztositására való törekvésben! Kitartás a szabadság, egyenlőség és testvériség magasztos elveinek nem csak hirdetésében, de érvényesitésében! Kitartás a súlyos anyagi viszonyok nyomása alatt is a magyar kereskedelem, a magyar nemzeti ipar fejlesztése és istápolása iránti küzdelemben! Kitartás a társadalmi korrupció ostorozásában; a szigorú erkölcsök tiszteletében; a valódi becsület támogatásában! Kitartás az irodalom, müvészet, tudományok fejlesztésében, ápolásában, népszerüsitésében! Kitartás a magyar gazda igényeinek, jogainak, földbirtokának folytonos támogatásában és védelmében s a népjólét megteremtésében, előmozditásában! Ez a „Kitartás” programmja, a melyet, hogy megtartunk nem csak a „Budapest”-nél eltöltött öt esztendői munkásságunk kezesedik, de kezesednek azon egytől-egyig kipróbált erejü irok és hirlapirók is, kik, mint bel munkatársak sorakoztak a „Kitartás”-hoz, s akiknek neveivel az egyes rovatoknál találkozik a t. olvasó közönség.

A fent kifejtett programmból kifolyólag ma is, mint előbb függetlenek vagyunk lefelé és fölfelé egyiránt, és bár szivünkön, tollunkon mindenek előtt a haza függetlenségének eszméje ül, az igazat még azon párttal szemben sem hallgatjuk el, a mely az általunk képviselt magasztos terveket irta a parlamentben zászlójára! Ebből a programmból kifolyólag egyedüli fegyverünk az igazság szava leend s e szó soha sem fogja a tárgyilagosság, az illem s az irodalmi tisztesség határait átlépni. Ha isten velünk; ki ellenünk? Adjon az ég az élet bajaival s a nemzet gondjaival szemben minden magyar embernek „kitartást” s fogadja házi barátul, őszinte tanácsadóul lapunkat a „Kitartás”-t.

Brankovics György
Készítette: Kanics Krisztina

Vélemény, hozzászólás?

