Metro / Metropol (1998-)

A Metro/pol egy ingyenes, független, hétköznapokon megjelenő, színes, országos hírújság, mely egy bővülő nemzetközi lapcsalád, a Metro International tagja.

A legfontosabbak a Metróról

A világ minden táján, így Magyarországon is, a Metro újság célcsoportját elsősorban a fiatal, tanuló, dolgozó, aktív városi lakosság képviseli, így a lap tartalmában és formátumában ennek a korosztálynak az igényeihez kíván igazodni. A Metro bevételei kizárólag hirdetésekből származnak. Az újság példányszáma függ a hirdetésmennyiségtől. A hazai Metro-ból kb. 324 000 nyomott példány került terjesztésre naponta, melyek kb. 650 ezer olvasóhoz jutnak el (Lapkiadás Online). A napilap hasonló formátumban Magyarországon kívül megjelenik még Belgiumban, Brazíliában, Chilében,Csehországban, Dániában, Dél-Koreában, Finnországban, Franciaországban, Görögországban, Hollandiában, Hongkongban, Horvátországban, Írországban, Kanadában, Mexikóban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Oroszországban, Portugáliában, Spanyolországban, Svédországban és az USA-ban. (A Metro lengyelországi kiadása már megszűnt.) (Izbéki, 2007)

Bizonyos országokban (pl. Dánia), volt már alkalom arra, hogy a Metro újságból délutáni kiadás is készüljön. Magyarországon is jelent már meg délutáni Metro kiadás, de ez leginkább valamilyen különleges esemény alkalmával (pl. olimpia) jellemző. (Izbéki, 2007)

Nemzetközi tények a nemzetközi Metro-ról

Fájl:Metro ujsag egy budapesti gyorsetteremben.jpg

Metro újság egy budapesti gyorsétteremben
Fájl:Metro ujsagot olvaso ferfi a kek metron.jpg

Metro újságot olvasó férfi a budapesti 3-as metrón
  • A Metro különböző kiadásait több mint 23 millió ember olvassa a világon naponta.
  • Több mint 70 különböző kiadása jelenik meg.
  • Hetente 8,7 millió példány kerül terjesztésre.
  • 19 nyelven adják ki.
  • Több mint 42 millió ember olvassa hetente.
  • Az olvasók 74%-a 49 évnél fiatalabb
  • A Metro internetes oldalairól naponta 18,5 millióan, hetente 35 millióan olvassák a híreket.
  • A napilap hétfőtől péntekig jelenik meg; Stockholmban és Santiago de Chilében azonban szombati kiadás is van
  • Metro olvasótáborának jellemzői egyre inkább a hirdetők és médiaügynökségek elvárásaihoz közelítenek: Az olvasók között fele-fele arányban találunk férfiakat és nőket, 74%-uk 50 év alatti, 82%-uk dolgozik vagy tanul, 52%-uk vett vagy vesz részt felsőfokú oktatásban és 59%-uk használja naponta az internetet.

(www.metro.lu)

Története

A legelső Metro újságot 1995-ben osztották szét egy stockholmi metróaluljáróban. A Metro-t világszerte kiadó Metro International elnevezésű svéd lapkiadó társaságot Modern Times Group cég alapította, melynek első elnök-vezérigazgatója Pelle Törnberg volt. A Metro International hirdetésekből származó bevételei az első Metro kiadás óta évente 41%-kkal emelkednek. A cég jelenlegi vezérigazgatója (2007. november 1-től) Mikeal Jensen. (Lapkiadás Online)

A magyarországi Metro 1998-ban indult, a lapot az MTG Metro Gratis Kft. adja ki. A vezérigazgatói posztot az indulástól kezdve 2004. június 1-ig Kovalcsik József töltötte be, 2004. október 1-én pedig Hivatal Péter vette át. A váltás alatt a vezérigazgatói feladatokat Izbéki Gábor főszerkesztő látta el. (Izbéki, 2007)

A Metro 1998-as legelső kiadása 160 ezer példányban került az utcákra, akkor még csak Budapesten, ez a példányszám azonban hamarosan a másfélszeresére emelkedett. A Metro 2001-ben vált országos kiadású napilappá, elérve a 360 ezres példányszámot, 2004 szeptemberében pedig 600 ezres példányszámmal ünnepelték a hírújság első kiadásának hatodik évfordulóját. A Metro átlagos 320 ezres napi darabszámával továbbra is Magyarország legnagyobb példányszámú napilapja. (Lapkiadás Online)

A hírújság 2001 óta folyamatosan nyereséget termel, 2004-ben bevételei több mint 10%-kal haladták meg a kiadásokat. Az eredmény elsősorban az új, kreatív hirdetési megoldásokra (szokatlan méretű és formájú, például háromszög vagy kör alakú hirdetések, körbevágott vagy vízjelhirdetések, valamint újságra applikált ragasztások, behúzások, szalagok) vezethető vissza. (A változtatásokhoz részben a New York-i Metro szolgált mintául, de a kreatív ötletek többsége a magyarországi Metro saját újításai.) (Lapkiadás Online)

A magyarországi Metro Budapesten kívül a megyeszékhelyeken és a jelentősebb vidéki városokban is terjesztésre kerül (Dunaújvárosban, Hódmezővásárhelyen, Jászberényben, Nagykanizsán, Sopronban, Szegeden, Szombathelyen, Zalaegerszegen, Kaposváron, Pécsett, Veszprémben, Győrött, Tatabányán, Székesfehérváron, Kecskeméten, Szolnokon, Egerben, Miskolcon, Nyíregyházán, Debrecenben, és Békéscsabán). A Metro vidéki kiadásaiban is központi tartalommal jelentkezik, de az adott települések hírei is megjelennek a helyi eseményekről beszámoló „Városról városra” rovatban. Vidéken kb. 170 000 példányt nyomtatnak. (Izbéki,2007)

A Metro az egyik szponzora a Kapcsolat koncertnek és még sok más kulturális rendezvénynek is. (Lapkiadás Online)

Formátuma

A 2004. szeptember 13-tól megújult arculattal, de változatlan tartalmi koncepcióval jelentkező, körülbelül húsz oldal terjedelmű hírújság tördelésére az élénkebb színek, a több grafikus elem, a fotókat illetően pedig a magazinos megoldás a jellemző. Ezen kívül megjelennek a nem szögletes, hanem az úgynevezett “cut out” (körbevágott) fotók, melyeket körbefolyatnak a cikk szövegével. A Metro oldalain visszatérő elem a piros, a kék, a narancssárga és a türkiz szín használata, mellyel a kiadó célja, hogy az újság még barátságosabb legyen az olvasók számára. A fenti dinamikus megoldások által jobban érvényesülhetnek a hírújság által bevezetett kreatív hirdetési formák. A legutóbbi külalakváltás 2007. májusában volt.

A Metro újság méretére a tabloid formátum a jellemző.

A Metro némelyik külföldi kiadásában más lapcímmel jelentkezik: Metroxpress (Dánia), Metropol (Lengyelország), Metrorama (Görögország), Publimetro (Chile). A külföldi kiadások legtöbbje (főleg az amerikai) sokkal magazinosabb jellegű, mint a hazai kiadás, nagyobb hangsúlyt fektet a sztárhírekre, átveszi a tinimagazinok formáit, színeit, kliséit. Kiegészül továbbá horoszkóppal, jóga „gyorstalpalóval”, részletes televízió-műsorral stb. (Lapkiadás Online)

A Metro világszerte megjelenő kiadásai a világhálón is olvashatóak. Az internetes stratégia kivitelezését a Metro Modern Media elnevezésű cég végzi. A szolgáltatás először Svédországban indult el. A Metro webes formátuma mintegy 900 ezer apróhirdetésnek ad helyet. (Lapkiadás Online)

A napilap hírszerkesztői egy Metro Publishing System elnevezésű szerkesztőségi szoftvert használnak az újság megszerkesztésére. A programot kizárólag a Metro részére fejlesztették ki. Ezt használják minden országban, ahol megjelenik a napilap. Ezen kívül a QuarkXPress, illetve az Adobeprogramokat használják a szerkesztéshez. (Izbéki, 2007)

Stílusa

A Metro világszerte megjelenő kiadásaiban a nagyvárosokban, metropolisokban élő, modern ember médiafogyasztási szokásainak megfelelő formában ad rövid, tényszerű információt országuk, városuk legfontosabb eseményeiről, vélemény és hírmagyarázat nélkül, az újság pedig – méretéből kifolyólag – könnyen lapozható, tömegközlekedési eszközökön sem jelent gondot az olvasása. (Izbéki, 2007)

A napilap átlagosan 20-22 oldal terjedelmű. A címlapon mindig az előző nap legfontosabb, legkülönlegesebb eseménye kapja a legnagyobb helyet. Ezen kívül 1-2 hosszabb cikk ízelítője és 2-3 rövidebb cikk részlete található még a címlapon. (Általában diagram is ezen az oldalon tűnik fel először.) (Izbéki, 2007)

A Metro egyik jellegzetessége, hogy a híreket röviden tárgyalja: az aznapi legfontosabbakat is tömören, mindössze pár csonka hasáb keretein belül. Gyakoriak továbbá az alig pár mondatos összefoglalók egy-egy eseményről, melyek elején a történtek színhelye kiemeléssel szerepel – ezeket többnyire a „Röviden” címszó alatt találjuk. A hírek alatt fel van tüntetve a hírforrás, interjúk esetében pedig a riporter neve. 1-2 mondatos rövid hírek találhatók továbbá minden egyes oldal tetején, némely rövid hír pedig képaláírás formájában kap helyet. A rövid hírekhez gyakran kisebb diagramok is kapcsolódnak. Az újság célja mindezzel, hogy az olvasó rövid időn belül (elsősorban reggelente, tömegközlekedési eszközökön, megállókban), pár mondatban tájékozódhasson a bel- és külföldi hírekről. A hírrovaton kívüli cikkek és interjúk többnyire hosszabbak, részletesebbek. Minden számba helyeznek el statisztikákat, színes képekkel ellátva, ami még inkább felkelti az olvasók érdeklődését. Mivel a cikkek és hírek általában rövidek, tájékoztató célzatúak, bőven jut hely minden oldalon reklámoknak is, így a Metro számos hirdetési lehetőséget kínál. A reklámok gyakran egy-egy oldal felét is kiteszik, egy oldalon átlagosan 3-4 hirdetés szerepel. A hírújság utolsó oldalain megtalálható továbbá egy egyoldalas sportrovat, képregény, keresztrejtvény és sudoku.

A Metro tartalmi koncepciója

Tartalmilag a Metro újság hírújság, amelynek hangsúlyozni kell a napilap jellegét. Eltér a hagyományos napilapoktól, más a gyártási struktúrája, más a finanszírozása. Ez egy hírnapilap, nem egy véleménynapilap, mely struktúráját tekintve egyedülálló hazánkban. A Metro a megszokott magyar közéleti-politikai napilapokhoz áll legközelebb rovatrendszerében és hírstruktúrájában, válogatásában, megjelenésében és felfogásában. Nem hagyományos kiadó, hanem új típusú médiavállalkozás adja ki, melynek nincs hagyományos fizetős napilapja, így sokkal erőteljesebben fókuszál arra, hogy a Metro nyereséges legyen. (Izbéki, 2007)

A Metro újításai

A Metro újság elsősorban az újságkészítés technológiájában hozott újat, az újságírás szellemi tartalmában nem. A Metro oldalain elsősorban a hirdetések élveznek előnyt. Az újságnál dolgozó hírszerkesztők a hirdetésekhez igazodva tördelik a híreket, amelyeknek fele általában hírügynökségi anyag, fele pedig saját anyag. (A mellékletek tartalmának 90%-a azonban a szerkesztőség saját anyaga.) A hírügynökségi anyagok hosszúsága miatt az újságírók ezeket mindig átírják, híreket kreálnak belőlük. Az újságírók maguk dönthetik el, hogy mi a főhír és mi a kevésbé fontos hír, vagyis ők mondják meg, hogy mi kerüljön a címlapra. A Metro újságnál fontosnak tartják, hogy egy sporthír, egy kulturális hír, egy civil életből származó hír, vagy egy az emberek életére ma jellemző folyamattal kapcsolatos kutatás eredménye kerüljön ki a címlapra – tehát egy olyan cikk, mely hosszútávon nagyobb hatással lehet a társadalomra. Kulcsfontosságú, hogy a hír egyedi legyen, hiszen inkább raknak egy olyan hírt a címlapra, ami egyedi, mint egy olyat, mely folyamatosan jelen van, és nap mint nap megjelenik a sajtóban. Aki reggel ehhez az újsághoz hozzájut, az megkapja az előző nap teljes hírkínálatát. A Metro-nak nem célja kifejezetten exkluzív híreket szerezni, de ha tehetik, akkor beépítenek ilyeneket (pl. interjúkban). Célkitűzésük, hogy minden hír benne legyen, ami fontos. Egy szám kb. 70-130 hírt közöl. Nincsenek politikai típusú kommentárok, és sokkal kisebb arányban is adják a politikai híreket. Inkább az emberek mindennapi életéhez igazodnak a hírekkel. (Lapkiadás Online)

Állandó rovatok

  1. hírvilág – a legfontosabb bel-és külföldi hírek
    1. hazai hírek – a főbb belföldi híreken kívül időjárás, nyerőszámok
    2. külföld – hírek a világ minden tájáról
    3. Budapest – a főváros hírei, közlekedési hírek, egy-egy kerületre vonatkozó információk
    4. gazdaság – bel és külföldi gazdasági hírek
  2. interjú
  3. melléklet
  4. művelődés – kulturális hírek, programajánló, kritika
  5. gasztronómia
  6. érdekességek – meghökkentő hírek, tudományos hírek, hírek az állatvilágból
  7. sztárvilág
  8. metro posta – olvasói levelek, az olvasók véleménye egy adott kérdéssel kapcsolatban, nyereményjáték
  9. sport – belföldi és külföldi sporthírek

Ezek a témakörök változó helyen, változó terjedelemben tűnnek fel. A hírvilág rovatában már régóta fut a „Hallo…” minirovat, melyben egy-egy különleges, érdekes foglalkozású személy vallomását olvashatjuk. A lap vége felé (általában az utolsó előtti oldalon) a „Mit szól hozzá” címszó alatt rögtönzött közvélemény-kutatás bontakozik ki. Négy különböző korú, nemű stb. embert kérdeznek egy éppen aktuális kérdéssel, ténnyel kapcsolatban. Miután elindult a Klasszikus Líra könyvsorozat – melyben híres írók és költők versesköteteit, regényeit stb. adják ki – a Metro a „Metro könyvtár” rovatban tudósít az aktuálisan megjelenő műről, és annak szerzőjéről. Újdonságnak számít még a „Keltse életre a képet!”, ami egy vicces, könnyed megnyilatkozás a lap végére. Ennek során egy adott képhez az olvasók javasolhatnak szöveget, s a legszellemesebb megszólalás kap helyet a következő számban. A Metro és az Intercom közös moziklubja szinte mindegyik számban a mozik egyik legújabb produkcióját ajánlja, mutatja be röviden.

Mellékletek

  • Négykerék: A legújabb járműmodelleket hivatott bemutatni.
  • Útravaló: Leginkább üdülőhelyekről, kirándulási lehetőségekről, kivételes természeti adottsággal megáldott turistalátványosságokról tájékoztat.
  • Állásles: Két oldalt foglal el, és körültekintően informál minden típusú munkalehetőségről (pl. diákmunka ötletek is).
  • Pályafutás
  • Lakótér
  • Infopálya
  • Egészség
  • Metro Konyha
  • Pesten és Budán: zene – tánc – buli: programajánló, lemezajánló
  • Metro Ananász: A hírújság ingyenes női havimagazinja, mely 2008-ig jelent meg.

Hozzáférhetőség

Terjesztés

A Metro újságot elsősorban a budapesti metróállomásokon terjesztik (osztogatók vagy kifejezetten a Metro terjesztésére szánt tartók által), de hozzájuthatunk az utcán, irodaházakban és számos közintézmény bejáratánál kihelyezve is. Állandó terjesztési pontok:Nyugati tér, Oktogon, Ferenciek tere, Astoria, Deák Ferenc tér (Gödör), Széna tér (Mammut I. és II. között) (Izbéki, 2007)

Gazdasági eredmények

Figyelemreméltó gazdasági eredményekkel büszkélkedhet a Metro újság, ugyanis ez a napilap rendelkezik a legnagyobb hirdetési árbevétellel az összes nyomtatott sajtótermék közül Magyarországon, ha nem vesszük számba a nagy lapkiadó vállalatokat, mint az Axel Springer, a Ringier vagy a Sanoma. A napilap piacon a Metro újságé a hirdetések 25%-a. A külföldi Metro újságok közül egy sem tudta elérni ezt az eredményt, sőt még olyan sincs, ami ennek a közelében lenne. (Izbéki, 2007)

A Metro szerkesztősége

Kb. 15 állandó munkatárs, és 15 külsős tagja van a szerkesztőségnek. Ez utóbbiak közül némelyek folyamatosan, mások időszakosan dolgoznak. (Izbéki, 2007)

Vezetői

  • Vezérigazgató: Hivatal Péter
  • Terjesztési igazgató: Farkas István
  • Kereskedelmi igazgató: Molnár Tivadar
  • Főszerkesztő: Izbéki Gábor
  • Online főszerkesztő: Puskás Zsuzsa
  • Pénzügyi igazgató: Miklósi Gizella
  • Marketing igazgató: Rubos Krisztina
  • Informatikai igazgató: Fazekas Péter
  • Online vezető: Kónya Endre

Források

  • Izbéki Gábor (2007). Szóbeli közlés. Keres Dóra és Lázár Renáta beszélgetése Izbéki Gáborral, 2007. október 29.
  • Fotózta: Lázár Renáta és Keres Dóra
  • A szócikk szerzői: Vörös Katinka, Lázár Renáta és Keres Dóra
  • Lapkiadás Online
  • A Metro hivatalos nemzetközi weboldala
  • A magyarországi Metro hivatalos weboldala
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s