Napi Ász (2004-2011)

napiasz2 napiasz1OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A Napi Ász c. lap egy olyan politikailag független napilap, melynek célja a szórakoztatás, célközönsége mindenki, akinek kíváncsiságát a szenzáció orientált, bulvár jellegű sajtó kielégíti. Olvasótáborát nem egy meghatározott ideológiával rendelkező csoport képezi, időről időre változik. A magát „a függetlenként” hírdető lap 2004. május 27-e (csütörtök) óta kapható.

I/1: 2004. május 27.

 

Év KIADÓK FŐSZERKESZTŐK 
2004 Felelős kiadó: Constantine Gerou Kiadó: G-Publishing Kft Riskó Géza
2005 Felelős kiadó: Constantine Gerou Riskó Géza
2006  
2007 Felelős kiadó: Constantine Gerou. Kiadó: G-Publishing Kft Gál Gyula
2008  
2009  

 

„Tulajdonosa egy görög kalandor. Constantine Gerounak Közép-Kelet Európa számos országában (Romániában, Bulgáriában, Görögországban) van kiadója, mely mindenhol azonos típusú lapokat ad ki. Magyarországon övé két havilap (Cinema, Hustler), két 2 hetilap (Star, Sorry) és a Napi Ász. Gerou stratégiája, hogy a piacon lévő legsikeresebb lapokat másolja le és hasonló címmel (Story/Sorry) adja ki őket. Ha tíz vásárlóból csak egy is az övét veszi, már megérte[1]. A stratégia további része, hogy reklámra nem költenek és a lehető legkisebb szerkesztőségekkel dolgoznak. [i]

A 2004-es induláskor a lap egy az egyben a Blikk tipóját vette át, még a vasárnap kisebb mellékletet is utánozta.[ii]

„Az egyik nyitó plakáton egy meztelen női hátsó volt, mely a görög tulaj szerint az Ász – ass[2] szóra asszociált volna. A címet ki tudja, ki találta ki, de lehet hogy ez is szerepet játszott benne. [iii] (A magyar olvasók természetesen nem gondoltak az utalásnak erre a rétegére.)

2008-ban az arculat „a közös lótúrójú hát esete[iv]”. Minden szerkesztő hozzátett és elvett valamit belőle. A rovatszerkezet „teljes káosz”, a lapnál az idők során sokan alakították. Érdemes ezt áttekinteni, hiszen jól mutatja egy bulvár lap beosztását: belpolitika; társadalom, szociális témák, vagyis krimi, bűnügy; sztárok; külföld (azaz minden, ami külföld, beleértve politikát és a magyar olvasónak érdekes bulvárt is); szolgáltatás; horoszkóp; sport.

A többi laptól a következőkben különbözik:

– a címlapon több anyag van, több információ

– „független”, azaz a nincs szerződése tévécsatornákkal: mindegyikkel jóban van. „A Bors és a Blikk leszerződött a nagy tévécsatornákkal, akiktől exkluzív információkat tudhatnak meg, de függetlenként ők megtehetik, hogy „PR anyagokat” a sztárokról ne adjanak le, mint más lapok teszik. „A tévésztároktól nem lehetünk függetlenek, hiszen bulvárként belőlük is élünk”. Ezért „jóban kell lennünk a tévécsatornákkal, különben nem tudnánk beszélni a sztárjaikkal.”[v]

Miért a Napi Ászt választja az olvasó? „Megszokásból. Marketingre kevés pénzük van, a polcelhelyezés nem olyan jó, mint pl. a Blikknél .” [vi]

[1] Nem áll messze ettől a filozófiától az elgépelés-marketing (typosquatting; még nincs rá magyar név), pl. http://www.no.hu.

[2] Fenék, angolul

[i] Gremsperger Péter, szóbeli közlés, 2008

[ii] Gremsperger Péter, szóbeli közlés, 2008

[iii] Gremsperger Péter, szóbeli közlés, 2008

[iv] Verő Márton, szóbeli közlés, 2008. júl.

[v] Verő Márton, szóbeli közlés, 2008. júl.

[vi] Verő Márton, szóbeli közlés, 2008. júl.

Impresszum

  • Tulajdonos: Constantine Gerou
  • Főszerkesztő: Riskó Géza
  • Felelős kiadó: Constantin Gerou
  • Nyomás: Szikra Lapnyomda Rt.
  • Felelős vezető: Matolcsi Miklós vezérigazgató
  • Árusításban terjesztik: Lapker Rt. és alternatív terjesztők
  • Előfizetésben terjeszti: Magyar Posta Rt., Hírlap Üzletág
  • Kiadó: G- Pubishing Kft.
  • ISSN 1785- 816X

Beköszönő szöveg

Ász-induló: Mit keresünk egyáltalán a napilappiacon? Önöket, kedves olvasók! Őrültség gondolják sokan, hiszen a napilapok eladott példányszámai rohamosan csökkenek, semmi értelme az újnak. Talán igaz is lehetne… Ám ennél sokkal bonyolultabb a helyzet. Az élet nem ilyen egyszerű. Úgy gondolom, a rendszerváltozás után, másfél évtizeddel elérkezett az idő. Egészen biztos: Önöket is érdekli az igazság. Nem kötünk semmiféle paktumot, nem vagyunk balosok, nem leszünk jobbosok. Milliónyian élünk ebben az országban, akiknek kiásták az árkot. Ott vagyunk alul, szorgalmasan pislogunk felfelé, a por most már nincs a szemünkben. Végre tisztán látunk, élesen kirajzolódik minden. Onnan alulról szólalunk meg, kritizálunk, véleményt mondunk, nem kötünk piszkos alkut. S ez mindenre igaz. Fura a két szó egymás mellet: bulvár és független. Ám nem mond egymásnak ellent. Sőt! Akik hisznek bennünk, nem tévednek. Nem leszünk tekintettel senkire és semmire. A gyalázkodás nem a mi stílusunk, mint ahogy a szolgaiság sem. Szex és média, politika és megalkuvás, gyilkolás és születés – mind, mind érdekes bulvár elem. Ha összerakjuk őket, még érdekes is lehet. Szabadság? Szeretem. Nem okvetlenül övékét. Mindannyiunkét. Ígérem, a Napi Ász minden meglévő újságtól különbözik majd. Alku nélkül élni, s a hazát szolgálni különleges érzés, küldetés, kötelesség. (Riskó 2007)

Tipográfia

A lap címének nyomtatásához a piros, fehér illetve fekete színek kombinációja kerül felhasználásra. A fekete színű „Napi” és a fehér „ász” felirat alatt közvetlenül a fekete színnel írt „a független” alcím található. A cím alatt bal oldalon olvasható az évfolyam- és a lapszám, míg jobb oldalon a kiadás dátuma.

Rovatok

A Napi Ász rovatai

  • Cink
  • Innen
  • Onnan
  • Bizarr
  • Adu Ász
  • Szem
  • Bazár (Horoszkóp, Időjárás, Impresszum)
  • Súgó
  • Rejtvény
  • Ász Sport

Vasárnapi Ász rovatai

  • Cink
  • Odafent
  • Heti Duma
  • Onnan
  • Innen
  • Bizarr
  • Balaton
  • Gépsport
  • Ászok és Dámák
  • Mementó
  • Rejtvény
  • Riport
  • Program
  • Bazár
  • Szem
  • Asz Sport

Célcsoport

Azok a 18-50 éves korig terjedő női és férfi olvasók, akik rendszeres, leginkább napi szintű internet felhasználók és érdeklődnek az aktuális hírek, témák iránt.

Látogatottsági adatok

Átlagos napi látogató: 90.000 Átlagos napi oldalletöltés: 1.500.000 (PI) Forrás: webaudit.com

Napi Ász és a politika

A görög tulajdonban lévő lap egyetlen párthoz vagy politikai ideológiához sincs elkötelezve. Politikával kapcsolatos témákban objektív véleményt közöl, sem jobb, sem pedig baloldali véleményeket nem támogat.

Bírságok a lap ellen

A fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított a Napi Ász a Gazdasági Versenyhivatal megállapítása szerint 2005-ben. A +99 Ft-os 4 héten át péntekenként kiadott DVD melléklet ugyanis egy VCD formátum volt. Ennek következtében a lejátszása nem minden forgalomban lévő DVD készülékkel volt lehetséges. Szabálysértésnek számított továbbá az is, hogy a lapot „verhetetlen áron” szövegezéssel árusították, amely azt jelenti, hogy az adott típusú lapok piacán a legolcsóbb. A lapot 5 millió Ft bírság fizetésére kötelezték. (Origo 2005)

Források

  • Buzinkay Géza: Bulvárlapok a Pesti utcán. Budapesti Negyed, nyár- ősz 1997
  • Gulyás Ágnes: Bulvárlapok a rendszerváltás utáni Magyarországon. Médiakutató I. szám, 2000 ősz
  • Riskó Géza: Ász induló, 2004. Május 27. Csütörtök Napi Ász I. évfolyam, 1. szám, 3. oldal
  • Wienfried Shulz: Mi kell a minőségi újságíráshoz? Budapest. Új Mandátum, 2001.
Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s