Bors (2007-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bors c. lap egy olyan politikailag független napilap, melynek célja a szórakoztatás, célközönsége mindenki, akinek kíváncsiságát a szenzáció orientált, bulvár jellegű sajtó kielégíti. Olvasótáborát nem egy meghatározott ideológiával rendelkező csoport képezi, időről időre változhat. A lap több címváltoztatáson, illetve szerkesztőváltáson ment keresztül, mai formájában 2007. május 29-e (kedd) óta kapható.

Impresszum

A lap 31. oldalán található.
Főszerkesztő: Pallagi Ferenc
Felelős szerkesztő: Frank Róbert
Kiadja: Híd Rádió Zrt.
Felelős kiadó: Pallagi Ferenc
Előfizetésben terjeszti: MédiaLog Fiege Zrt.
Országos kiadás: ISSN 1788- 9952
Fővárosi kiadás: ISSN 1788- 9960
Nyomás: Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft. Lajosmizsei Nyomdája
Felelős vezető: Burján Norbert igazgató
A lap története

A Bors kezdetének a legelső mai értelemben vett bulvárlap, az 1989 februárjában megjelenő Mai Nap tekinthető. A lapot 2001. február 19- én felvásárolta a Ringier Verlag AG, és egyesítve a Blickel rövid ideig (2001. február 19.-2001. február 22.) új bulvárlapot adott ki Mai Blikk néven, ezzel lefedve és kezében tartva az egész magyar bulvárpiacot. A Ringier azonban csak a lap nevét tudta megvásárolni. A Mai Nap újságírói alig három hét alatt új lapot jelentettek meg Színes Mai Lap néven a Híd Rádió Rt. kiadásában. (főszerkesztők: Riskó Géza, L. Kelemen Gábor majd Pallagi Ferenc) A Ringier Kft. és a Híd Rádió Rt között hosszas védjegyper alakult ki, annak okán, hogy a Színes Mai Lap név túlságosan összecseng a konkurens Mai Nap címmel. (A Ringier újra megjelentette a Mai Napot , amelyet 2002-2004 között bérbe adott egy új sajtócégnek, a Som-Média Rt.-nek.) A Fővárosi Bíróság határozatában névváltásra kötelezte a Színes Mai Lapot. Így 2004. október 27- től Színes Bulvár Lap címen jelent meg a napilap. Végül 2007. május 29.- én ismételt névváltoztatás után jött létre a Bors.

Beköszönő szöveg
Itt a Bors! Új a név, de a lap a régi! Hetek óta keressük olvasóinkkal együtt, hogy mi legyen a Színes Bulvárlap új címe. Azt kértük, hogy rövid legyen, frappáns, olyan, ami kifejezi mindazt, amit olvasóinak nyújt ez az újság már nyolcadik éve. Az eredményt itt láthatják: Bors! A szórakoztató napilap. Több ezer címjavaslatot rágtunk, vitattunk hónapokon át, míg eljutottunk eddig. Abban már az elején egyetértettünk, hogy magyar címet válasszunk. Van itt már annyi érthetetlen és értelmetlen angol, meg német nyelvű újságcím, hogy eljött az ideje egy egyszerű, könnyen megismerhető magyar címnek is. Mi nem mondjuk, hogy bárki más, aki nem így gondolkodik, rosszul dönt. Csak azt, hogy mi itt élünk ebben az országban, és azoknak az embereknek készítünk újságot, akik ezen a nyelven éreznek, gondolkodnak, beszélnek. Megérdemlik! Ma már persze csak az a fontos. Hogy miért pont a Bors! Mert olyan, mint mi vagyunk, és ez újság, amit naponta szeretettel adunk át önöknek. Van ereje, van zamata! Néha mi is csípősek vagyunk, odamondogatunk, de mindig csak az igazságért, vagy olvasóink érdekében. Mi sem szeretjük csak úgy, nyersen a dolgokat. Adunk hozzá egy kis fűszert, feldobjuk egy kis illattal, zamattal. A borssal nem lehet jól lakni, de a bors nélkül nincs íze ételünknek. A Bors is ilyen: nélküle nincs zamata az ételünknek. Mi arra vállalkozunk minden nap, hogy ezt az éltető fűszert, ezt az unalmat, rosszkedvet elűző zamatot belelopjuk az Önök mindennapjaiba. Ha egyszer is mosolyra fakad, amíg minket olvas, már nem dolgoztunk hiába. Ha egyszer is rácsodálkozik a világ általunk megmutatott furcsaságaira, ha azt mondja olvasás közben, hogy nahát, nem is hittem volna! Már megérte a munkánk. Így lesz ezentúl is, a Borssal, a szórakoztató napilappal. Ha tetszik, mondja el másnak is, ha gondja van velünk, forduljon hozzánk! Pallagi Ferenc

Főszerkesztő
Változások időrendben
Mai Nap (1989. február – 2001. február 18.) – Marquard Kiadó
Színes Mai Lap (2001. március 9. – 2004. október 26.) – Híd Rádió Rt. Kiadó
Színes Bulvár Lap (2004. október 27 – 2007. május 28.) – Híd Rádió Rt. Kiadó
Bors (2007. május 29.) – Híd Rádió Zrt. Kiadó

A Bors születése

A Színes Bulvár Lap 2007. május 29-én a Bors nevet kapta. A névváltás szükségességét igazolja, hogy – noha az átállás időszakában minimális visszaesés volt tapasztalható – a váltást követő időszakban nőtt az eladott példányszám. A Színes Bulvár Lap elsősorban műfaji meghatározást jelölt, nem volt erős brand. Az új név kiválasztásának folyamatába bevonták az olvasókat, akik így érintettekké váltak az újság sorsának alakulásában. A szlogenek szintjén sok mindenre használható, jól csengő magyar név beváltotta a hozzá fűzött reményeket: az olvasók hamar megszokták, és megvásárolták a lapot. A Bors azon bulvárlapok közé tartozik, amelyeknek nincsen mottója (egy reklámszöveg-részlettel lehetne leginkább jellemezni az újságot: „A mosolygós emberek szeretik”), van azonban „arca”. Gesztesi Károlyra jellegzetes külseje és hangja, ismertsége, kedvessége és rendkívüli innovativitása miatt esett a választás. (FRANK 2007)

Tipográfia

Elődjéhez, a Színes Bulvár Laphoz hasonlóan a címhez piros és fehér színek kombinációját használják. Csupán a háttér és a betűszínei cserélődtek egymással fel. A Szórakoztató Napilap alcím feltüntetésében sem történt változás, továbbra is így hirdeti magát a lap. A Bors internetes elérhetőségét azonban a korábban megszokott cím felett történő feltűntetés helyett, a lap címének „O” betűjében láthatjuk. Közvetlenül a cím alatt fekete betűkkel van feltűntetve, hogy országos vagy fővárosi kiadásról van szó, a kiadás ideje (évf., év, hónap nap), illetve a lap ára. Az oldalak fejlécében a lap neve (logo formájában), az oldalszám, a rovat címe és a kiadás dátuma található. A szerkesztőség elérhetősége, az impresszum, illetve az előfizetési lehetőségekre vonatkozó adatok alap 31. oldalán találhatóak.
Rovatok

  • A nap története
    Színes Magyarország
    Politika
    Színes világ
    Horoszkóp
    Színes tippek
    Sport
    Hírdetés
    minden számban megtalálható „Lap Lánya”, illetve az utolsó lap alján az Időjárásjelentés

 

A lap kiterjesztésének terve

2008. februárjában kísérletet tettek a Bors munkatársai bulvártévé létrehozására a lap internetes oldalán. A Népszabadság értesülései szerint Pallagi Ferenc főszerkesztő a mozgóképes médiatrendeket figyelembe véve, elérkezettnek látta az időt sajáttartalmak létrehozására. A fennemlített újítás lehetőséget kínált az olvasóknak saját videók publikálására is, természetesen megfelelő moderálás mellett. A bulvártévé létrehozásának legfőbb céljai az érdeklődés-, illetve a hírdetési felület növelése volt. Ugyan a Bors nem előzi meg a napilapok eladási listáját vezető Blikket, a két lap internetes változata hasonló népszerűségnek örvend. (Flór 2008)

Hírek a Borsban

Mi a hír?
A Borsnál olyan esemény bír hírértékkel amelynek előfordulására, bekövetkezésére a legkevésbé lehet számítani, tehát minden, ami érdekes, extrém, nem hétköznapi, szórakoztató. Ismert analógiával élve itt nem az a hír, ha a kutya megharapja a postást, hanem az, ha a postás harapja meg a kutyát. A bulvárlapok célja nem az objektív vagy pártos tájékoztatás, nem az oknyomozás és nem is a tanító célzat – hanem a szórakoztatás. (FRANK 2007)

Szöveg és kép
A szórakoztató célzat az újság minden szintjén megjelenik: a tartalomban, a formában, a szöveg és a képek szintjén. Míg a minőségi politikai napilapok körülbelül 30%-a kép és 70%-a szöveg, addig a bulvárlapoknál ez az arány fordított. Mindez az információszerzési technika és az olvasási szokások gyökeres átalakulása miatt van így. Az emberek egyre kevesebbet olvasnak, ezért egyre több vizuális információra van szükség. A Bors sem képes a kereskedelmi televíziókéhoz hasonló vizuális élményt nyújtani, de a képszerkesztők törekszenek arra, hogy olyan, könnyen dekódolható plusz képi információkat nyújtsanak, amelyek egyben erős érzelmi töltést is képesek közvetíteni. A képek ily módon a megváltozott olvasási szokásokhoz alkalmazkodnak. Az olvasó először megnézi a címet, majd a képet és a képaláírást. Ha érdeklődését felkelti a kép, elolvassa, mi van alatta, és ha az továbbra is érdekes számára, akkor kezdi el olvasni a szöveget. (FRANK 2007)

Hírforrások
A napilap a hírforrások színes skáláját vonultatja fel. Az újságírók területi felosztás alapján dolgoznak, így minden munkatársnak megvan a saját területi „informátor-parkja”. Ezek lehetnek főhatóságok, különböző produkciós irodák, tévécsatornák sajtóosztályai, kommunikációs igazgatóságok, színházi emberek, filmforgalmazók alkalmazottai, de bárki más is. A lap minden olyan elérhető információforrásra támaszkodik, ami a rendelkezésére áll, és ezen túlmenően jelentős mértékben az olvasókra. Számos olvasói levél érkezik a szerkesztőségbe, annak ellenére, hogy a lapnak nincsen olvasói oldala. (FRANK 2007)

A Bors és a politika

Frank Róbert felelős szerkesztő szerint a lapnak nincsen pártkötődése, mivel ha lenne, az az olvasótábor bizonyos részének kizárását vonná maga után, ami természetesen nem lehet cél egy ilyen típusú újságnál. A lap teljesen semleges, mindenféle ideológiai, vallási és egyéb megközelítéstől mentes. Nem független, mivel a szerkesztőség mélyen elkötelezett az ember iránt, ami egy humánus, emberszerető attitűdben nyilvánul meg. (FRANK 2007)

A Bors és olvasóközönsége

Terjesztés
A napilap előfizetéssel, vásárlással és on-line formában is elérhető az olvasók számára. Az előfizetők száma – mint a bulvárlapoknál általában – minimális. A lap postai terjesztés révén kerül a körülbelül 12 ezer árushoz, ahol az olvasók nap, mint nap megvásárolják. 80 ezerből mintegy 5 ezret előfizetés útján, 75 ezret újságos standnál, benzinkúton, bevásárlóközpontban vesznek meg. Az internetes verziónál a napi 75 ezer látogató az átlag. Ez abban különbözik leginkább a print kiadástól, hogy saját anyagokból is dolgozik, ezért tartalmilag körülbelül 20%-ban eltér tőle. (Formailag pedig teljesen, mivel más a hordozó.) (FRANK 2007)

Olvasói tábor
A Bors olvasói tábora a társadalom széles skáláját öleli fel. Megtalálható benne a legmagasabb, legjobban kereső, leginkább vásárlóképes, döntéshozó pozícióban lévő, nyelveket beszélő értelmiségitől kezdve egészen a nyolc általános iskolai osztállyal rendelkező segédmunkásig szinte minden társadalmi csoport. Azonban elmondható, hogy a lapot zömmel az alacsonyabb, vagy közepes státuszúak olvassák, és nem nagy többségében, de többségében nők. (FRANK 2007)

Bevételek

A bulvárlapok bevételi struktúrája fordított a minőségi politikai napilapokéhoz képest. Ott a hirdetési bevétel a számottevőbb, és az eladott példányszámból befolyt összeg a kevésbé jelentős, míg a tömeglapoknál fordított az arány; klasszikusan 80% jön a lap árából, és 20% a hirdetésekből és reklámokból. A minőségi napilapok példányszámának zuhanásával ez a tendencia megváltozni látszik. A politika és a kereskedelem egyaránt rájött arra, hogy a bulvárlapokban kell hirdetni, mert az jut el az olvasóhoz. Ezért megnőtt a hirdetések száma (és így az abból befolyt pénzösszeg nagysága is). (FRANK 2007)

A Bors és a válság

A Magyar Terjesztés- ellenőrző Szövetség (MATESZ) nyílvánosságra hozott jelentése alapján a gazdasági válság következtében az összes napilap eladási számai nagyot zuhantak. A Bors 2008. 3. negyedévi és 2009. 1. negyedévi eladási adatainak összevetéséből azonban kiderült, hogy a lap bevételei ebben az időszakban minden más napilappal ellentétben növekedést mutattak. A Bors 2008. júniusa és 2009. márciusa között 80 ezer új olvasót szerzett, így ebben az évben már 91 ezer példányszámban kelt el naponta. (Index 2009)

Források

Bajomi-Lázár Péter (Szerk.), Magyar médiatörténet: a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2005.
Flór Péter: Bulvártévé online, Népszabadság 2008. 02. 02. szombat (16. oldal)
FRANK 2007: Szóbeli közlés. Beszélgetés Frank Róberttel, 2007. október 30. Az interjút Bazsó Adrienn és Tardi Lívia készítette ( ELTE BTK média szak, 2007).
Gulyás Ágnes, Bulvárlapok a rendszerváltás utáni Magyarországon, Médiakutató, 2000. ősz

 

Bors (2007-)” bejegyzéshez egy hozzászólás

Hozzászólás