Mai Nap (1989-2001, 2002-2005)

kep_9 kep_1

1989. február 8. – 2001. február 18.

Folytatásai:

  • Ringier:
    • 2001. február 19-től a Blikk Mai Nap -> Mai Blikk, majd ismét Mai Nap (2002-2005)
  • Mai Nap eredeti szerk.:

Kiadások: Fővárosi kiadás, Országos kiadás

Mutatványszám („Ajánljuk lapunkat – előzetes”): 1989. február 8.

 

 

Év KIADÓK FŐSZERKESZTŐK 
1989 Mai Nap 1989. február 8.1989 Reform Lap- és Könyvkiadó Rt. Horváth István, szerk. Pallagi Ferenc, Szőllősi Ferenc
1990 News International 1990. január (Rupert Murdoch)  
1991   Horváth István
1992 Mai Nap Kiadó Rt Gazsó L Ferenc
1993    
1994    
1995    
1996    
1997    
1998    
1999 Jürg Marquard. Magyar Hirlap Könyv- -és Lapkiadó Rt. Marquard Media. „internetes elérhetőség: http://www.mainap.hu/” Kőszegi Ferenc. Helyettes fsz: Riskó Géza. Ügyeletes lapszerkesztő: Murányi Marcell.
2000 Év végétől: Ringier  
2001   Kőszegi Ferenc, helyettes főszerkesztő: Riskó Géza

Mai Nap I (1989-2001)

Dátum: 1989. február 8.

Kiadó: Marquard Kiadó

A rendszerváltás lehetővé tette a sajtó politikai konszolidációját és piaci viszonyok kialakulását, az 1990. évi XI. törvény pedig eltörölte a cenzúra és a lapkiadás engedély kötését.

A Mai Nap volt a rendszerváltás utáni első politikai bulvárlap (és az első bulvár is), mely esténként jelent meg egy fővárosi és egy országos kiadásban. Hamar népszerűvé vált, de olvasottsága nem haladta meg a minőségi lapokét (ez a magyarországi sajtó általános jellemzője). 1998-ban már a legolvasottabb bulvárlap, és egyértelműen nyereséges (ami a magyar bulvárlapoknál ritkaság volt).

A Mai Napnak volt az első számítógépes szerkesztősége, ahol két év alatt 140 újságíró fordult meg.

Miután a svájci Ringier-csoport 2000 októberében megvette a lapot a Marquard Kiadótól, döntenie kellett, hogy a már tulajdonában lévő Blikk-et, vagy a Mai Nap-ot adja-e ki továbbra is, mint első számú bulvárlapját. A cég az előbbi mellett döntött, és 2001 februárjában a Mai Nap-ot beolvasztotta a Blikk-be (először Mai Blikk néven új lap indult, de ezt néhány szám után megszüntették).

A Mai Nap korábbi újságírói azonban új lapot indítottak Színes Mai Lap néven. Az újságot kiadó Híd Rádió Rt. és a Ringier között lezajlott védjegyper miatt ezt a címet Színes Bulvár Lap-ra kellett változtatniuk (a Ringier szerint az első cím túlságosan hasonlított a Mai Nap-ra); ez lett később a Bors.
Utolsó szám

Dátum: 2001. február 18.

Kiadó: Ringier Verlag AG

 

Történet

A lap születése

„Az Elbától keletre ez az első napilap, amelyiket nem egy politikai-társadalmi szervezet adott ki, hanem függetlenként jelent meg. 1988 áprilisában kezdték az előkészületeket.[i]

„Mi olyan újságot akartunk csinálni, amibe a főszerkesztő és a párttitkár nem szól bele. Az Esti Hírlapnál ekkor egy eléggé sztálinista szerkesztőgárda jött létre.  Horvát István egy baráti beszélgetésen erről panaszkodott Demjánnak. Demján, aki akkor már a Reform c. hetilapnak is hitelezett, megkérdezte: „Miért nem hagyod ott és csinálsz egy újságot?”.  Ezt teljes megdöbbenés követte. De három nap múlva visszahívta a Demján, hogy akkor csináljuk meg. Szőlősi Ferenc és Pallagi Ferenc negyed óra alatt megtervezte a lapot: „De ugye napilap lesz?” kérdeztük egymástól. „Az.” „De ugye bulvár?” „Az.”[ii]

1988. októberére megvolt az anyagi fedezet: Demján Sándor 42 millió Ft beruházási összeget adott Pallagi Ferencnek.[iii]. Demján Sándor, aki a Magyar Hitelbank vezetője volt, lett a laptulajdonos (Megj: Demján Sándor 2008–2010-ben a leggazdagabb magyar[iv]). MSZMP KB tag is volt, így menedzselni tudta a lapalapítási engedély megszerzését.

Egyedülálló volt, hogy bank által kiadott lap, és hogy gazdasági vállalkozásként jelent meg.[v]

Megjelenéskor a Reform Rt 10%-os, a Hitelbank 90%-os részesedéssel szerepelt az alaptőkében. [vi] Az üzleti modellben hiba volt, hogy tulajdonostársként be volt vonva a nyomda is (Szikra), a Magyar Posta (terjesztés), az MTI (hírek) és a SZÁMALK (számítógépes rendszer) is: túl sokfelé oszlott a tulajdonosok sora. [vii]

Demján azt mondta: ennek a lapnak meg kell élnie a piacon; ha sikeres lesz a lap, sok pénzt kaptok” – ez az elv, hogy a munka minőségétől függ a fizetésünk, ezelőtt ismeretlen volt. [viii]

„A legnagyobb prémiumot egy telefonon leadott tízsoros nyilatkozatért adtuk. Ezért egy munkatársunk éjjel fél egykor rohant kia helyszínre és reggel hétig ült a riportalany küszöbén. De kivárta és megszerezte, elsőnek szerezte meg az illető politikai szenzációnak számító nyilatkozatát.” [ix]

A lap megszervezése. Szőlősi Ferenc azt a feladatot kapta, hogy szerezzen szerkesztőséget[x]. 1988. novemberében verbuválták a személyzetet[xi].  A 140 fős szerkesztőség „megismételhetetlen csoda” volt. 4 alapító (Szőlősi Ferenccel és Kőhídi Imre volt a szerkesztő). Az újságíróink mindenhol ott voltak.[xii]

Pallagi Ferenc feladata volt a nyomda és a papír beszerzése. Így emlékszik vissza: „ekkoriban flekkpapírra írtuk a cikkeket Optima írógéppel, de hogy hogy jön létre a flekkpapír és hogy kerül a fiókomba, fogalmam sem volt. Annyit tudtam, hogy ordítani kell a titkárnőnek, ha kifogyott a flekkpapír. Előtte én a dizájn és a kortárs képzőművészet nagy kérdéseivel foglalkoztam, de hogy hogyan kerül a papír a nyomdába, arról fogalmam sem volt. Amikor elkezdtem szervezni, akkor tudtam meg, hogy külföldön már számítógéppel csinálnak újságot. Elmentem Egerbe megnézni, hogy milyen egy kompjuter. [xiii]

Horváth István és Pallagi Ferenc 1988 júliusában [?] elmentek Egerbe és megkérték Kőhídi Imrét, hogy vállalja el a lap technikai megszervezését „van pénz, csináljon amit akar” felkiáltással. [xiv]

A tartalmi koncepció. „Tudatosan próbáltunk bulvárt csinálni, de az 1–3. évfolyam nem klasszikus bulvár volt, hanem értelmiségi paradigma alapján szerkesztett politikai lap, bulvár elemekkel (politizáló értelmiségi lap bulvárelemekkel)[xv] ”. Pallagi előzőleg egy európai körúton ismerkedett meg a  lapszerkesztéssel, és az hagyományos német helyett az angolszász lapkészítés felé fordult. Ennek egyik eleme a tabloid formátum volt. De mivel ehhez nem volt nyomdagép, a Szikra csak Berlinit tudott nyomni, ezt hajtották ketté.[xvi] Így született a Mai Nap jellegzetes, kicsi mérete.

Szinte minden visszaemlékező napra pontosan emlékszik a Mai Nap indulásának napjára: 1989. február 8-án utcán volt a lap. „Halálugrás volt, ami sikerült: az egész rendszer teljesen új volt. A lap sikerének része volt gyorsasága és hitelessége.

„Az alaprendszer a Mai Napnál indult, 1989. február 10. körül. Emlékszem, elég nagy show volt. Igazi, kész próbaszám sose készült, az első szám oltári nagy ováció volt”. [xvii]

„Manapság sokaknak van nosztalgiája 1988–89-re, mert akkoriban mindenki a nyomás alól felszabadulva azt csinált, amit akart: eufórikus hangulat volt. Csattogó fülű kutyaként mindent kipróbáltunk, amit addig sohasem – nem csörgött a telefon a pártközpontból, nem rúgták ki a szerkesztőt – de ha a hirdető cégnek nem tetszőt írt a lap és emiatt nem hirdetett és 20 milliótól elesett a lap, akkor már seggbe rúgták a szerkesztőt – már a hirdetés irányította a lapcsinálást”. [xviii]

„Az előkép a Sun és a Mirror voltak. Megpróbáltuk ezt utánozni, de szakértelem nélkül. Rosszul bántunk a képekkel, próbáltunk harsányak lenni, de szerencsétlen kísérletezgetés volt: mindenki akkor tanulta a szakmát.”

„A Mai Nap elementáris siker volt, rengeteg pénzt kerestünk vele. Az Rt 50%-át aztán [1990. januárjában] eladtuk  Murdochnak  [News Corporation]. Ez volt az első ilyen kelet-európai befektetés, de nem a profit miatt, hanem inkább a marketing értéke kellett neki[xix] Murdoch nem szólt bele a lap készítésébe, csak annyit követelt meg, hogy nyereséges legyen. [xx] Végül amikor már nem ment olyan jól, akkor el is ment.”[xxi]

„1991–92-ben már felmerült, hogy merre tovább: ekkor két bulvárlap volt: a Mai Nap és a Kurír, de igazából egyik sem volt bulvár, csak bulvárelemeket használó lap. Én viszont igazi bulvárújságot akartam csinálni. De mielőtt ezt eldönthettük volna, a komplett (ellenzéki) szerkesztőséget kirúgták a Mai Naptól, mert a lap kormánypárti tulajdonba került”.[xxii]

Cím. A címe eredetileg A Nap lett volna, de állítólag maga Kádár János pártfőtitkár ellenezte, szerinte sokan a nyilasvezér Szálasi Ferenc első pártjának (Nemzeti Akarat Pártja) rövidítését olvasnák bele[xxiii].

A munkamenet. A Mai Napnál reggel 7-kor kezdtük a munkát, 10.30-ra már ki kellett mennie az utolsó oldalnak. [xxiv] A munka fele két óra alatt, ½ 8 és ½ 10 között készült: írás, korrigálás, képek, nyomtatás. Ez a sebesség ma is gyorsnak számítana.[xxv]

A Mai Nap egy épületben készült a szintén bulvár stílusú, de heti és színes Reformmal, de a Reform még  nem volt úgy „elektronizálva”, mint a Mai Nap: a Reformnál az oldaltükröt átküldték egy grafikai stúdiónak, aki megcsinálta, és onnan ment a nyomdába[xxvi].

A művészeti vezető Porkoláb Csaba, tördelő Egressy Gabriella volt, aki akkor már 20 éve volt a szakmában volt nemzetközi átttekintése, ráadásul ismerte a Venturát is. A lap arculatát ők ketten hozták össze 3–4 nap alatt és leírást is adtak hozzá. Nem volt benne zászlós tördelés, ami azért fontos, mert szakított az akkoriban a bulvár stílust definiáló Esti Hírlap gyakorlatával. A zászlós tördeléssel azonban nem lehetett volna 2 óra alatt megcsinálni a lap felét számítógépen[xxvii].

[i] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[ii] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[iii]  Kőhídi Imre,  személyes közlés, 2005

[iv] Napi Online: A 100leggazdagabb. 2010. május 6. http://www.a100leggazdagabb.hu/index.php?m=article&nID=444444

[v] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[vi] Földes Anna: A Mai Nap-sztori. (Beszélgetés Pallagi Ferenccel) Magyar Sajtó, 1991/11.

[vii] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[viii] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[ix] Földes Anna: A Mai Nap-sztori. (Beszélgetés Pallagi Ferenccel) Magyar Sajtó, 1991/11.

[x] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xi]  Kőhídi Imre,  személyes közlés, 2005

[xii]  Kőhídi Imre,  személyes közlés, 2005

[xiii] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xiv]  Kőhídi Imre,  személyes közlés, 2005

[xv] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xvi] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xvii] Ratkovics Péter, szóbeli közlés, 2008.

[xviii] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xix] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xx] Földes Anna: A Mai Nap-sztori. (Beszélgetés Pallagi Ferenccel) Magyar Sajtó, 1991/11.

[xxi] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xxii] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xxiii] http://www.nol.hu/archivum/archiv-468635

[xxiv] Pallagi Ferenc, szóbeli közlés, 2008.

[xxv]  Kőhídi Imre,  személyes közlés, 2005

[xxvi] Tihanyi Csaba, szóbeli közlés, 2008.

[xxvii]  Kőhídi Imre,  személyes közlés, 2005

 

Mai Nap II (2002-2005)

A Ringier 2002. február 7-től eredeti nevén újra elkezdte megjelentetni a Mai Nap-ot, egészen 2005. május 31-ig.

mainap1

Első szám

Dátum: 2002. február 7.

Főszerkesztő: Murányi Marcell

Kiadó: Ringier Verlag AG

„Független képes hírlap” „Alapítva 1989-ben”

XIV/1: 2002. február 7: „A Mai Nap előző száma 2001. február 18-án jelent meg. Akkor azt írtuk: holnap nincs Mai Nap. Nos, a kis késésért elnézést kérünk. Cserébe megígérjük: Holnap is Mai Nap

2002 „A Mai Nap alapítói joga a RIngier Kiadó Kft. tulajdonát képezi” Murányi Marcell
2003    
2004    
2005 Kiadja a RIngier Kiadó Kft. 2005. május 31: Fősz: Takács T László 

 

Beköszönő szöveg, 2002

Újra itt van a Mai Nap!

A Mai Nap mindig egyet jelentett a sikerrel és a győzelemmel. A lap újraindulásának pillanatában már meg is van az első győztes: az Olvasó. S ha egyre több vásárló dönt a régi-új Mai Nap mellett, akkor az újság is olyan sikeres lesz, mint fénykorában volt, amikor éveken keresztül vezető szerepet töltött be a napilapos piacon. A szerkesztőség éppen ezért ismét győzni szeretne, és egy emberként ezzel a tudattal kezdte el munkáját.
Ritka szerencsés pillanat, hogy egy álom, egy legenda életre kelhet. Ugyanakkor óriási felelősség is, hiszen egy év nem olyan nagy idő, az Olvasó nem felejt, óhatatlanul a régi mércével ítél. 2001. februárja előtt magasra tettük a lécet, s most, az újrakezdés kezdőmagassága az akkor elért csúcs. Ezért is döntött úgy a szerkesztőség, hogy a sikeres, népszerű Mai Napot is meg kell újítani. Ezt egyébként korábban is megtettük volna, de már nem volt rá lehetőség.
A formájában és tartalmában megújult Mai Nap egy valamiben azért csökönyösen ragaszkodik a hagyományához: az Olvasó kiszolgálása a legfontosabb. Szeretnénk együtt örülni és mosolyogni: nem csak a lap, hanem Magyarország sikerein is.
Szerencsére, a kishitűség és beletörődés régi beidegződéseivel szemben, mostanság egyre határozottabban bízik a lakosság a jövőben: EU-tagság, olimpia rendezése, Széchenyi terv, vagy éppen diákhitel. Minden fiatalodik körülöttünk, a Mai Nap főszerkesztője is a 35 éves Murányi Marcell – az újság korábbi lapszerkesztője – lett. Nagyon sok szerencsét kívánok neki és korosztályának, s a még fiatalabbaknak a sikerhez, a jövőhöz!”

2000-ben a Mai Napot megvásárolja a Ringier és 2001-ben a Ringier beolvasztja a Blikkbe, mely egy ideig Mai Blikk néven  jelenik meg (a konkurencia felvásárlása majd megszűntetése a Ringier stratégiája, lásd a Magyar Hírlap esetét). A régi szerkesztőség a Híd Rádió Kft.-nél  Színes Mai Lap néven adta ki a Mai Nap utódát pár héttel a megszűntetése után. A Ringier 2002-ben megveszi a Mai Nap nevet és ezen a néven lapot indít részben a régi szerkesztőkkel, mely azonban csak 4 évig élt.

A 2005. május 31-i számban nincs utalás arra, hogy ez lenne az utolsó szám vagy megváltozna a címe.

Hivatkozások

Gulyás Ágnes: Bulvárlapok a rendszerváltás utáni Magyarországon ide kattints

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s